fredag 13. januar 2012

Hvorfor smør?







Selv om dette er en "interiør og hverdagsblogg",
tar jeg en sjans og velger å skrive et innlegg om nettopp: SMØR! ;-)


Jeg slår et slag for smør!
For meg er valget smør framfor margarin
en selvfølge!
Da det før jul var "smørkrise" i butikkene,
verken bakte eller laget jeg noe som krevde smør.
Og jeg fikk ingen panikk av den grunn altså ;-)
Og med smør mener jeg ekte meierismør og ikke margarin,
noe jeg tror mange ikke vet forskjell på.

Meierismør er ekte vare som jeg kaller det.
Det er et naturlig produkt som inneholder melk/fløte og evt salt.
I noen smør finner du også melkesyrekultur og vitamin D.
Pisker du fløte lenge nok, får du smør,
ikke noe "magisk" ved den prosessen.

Margarin inneholder gjerne 11-12-13 ingredienser...
En margarin jeg leste på inneholdt: solsikkeolje, rapsolje, vann, skummet melk, vegetabilsk fett,
salt, emulgator (soyalecitin), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), surhetsregulerende middel (melkesyre),
vitamin A, D, aroma og fargestoff. Her må det vel skje noe "magisk" for å få all denne oljen til å bli hard margarin?...

*puh... det er endel ting i margarin som ikke direkte kommer fra naturen...
Og, vegetabilsk fett? hva er det?? - jo, ofte er det palmeolje, som er mettet fett som 
setter seg som et belegg på innsiden av blodkar og kan fortette disse...

*Mitt poeng og min overbevisning, er at det som kommer fra naturen
er kroppen skapt for å takle, framfor det som blir industrielt framstilt.
Livstilssykdommer var vel lite kjent blandt våre forfedre?
Husk; det er en logisk forklaging på hvorfor man legger på seg og det er
fremdeles forholdet mellom inntak og forbruk! ;-)

"ALT MED MÅTE"
Hilsen ei som er over snittet engasjert
 i smør vs. margarindebatten...


GOD HELG!
...enten du sverger til smør eller ei...
;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar